I nejlepší obchodníci na světě dělají chyby

Pokud si myslíte, že zkušení obchodníci nedělají začátečnické chyby, mýlíte se. Vzpomínám si, jak Stanley Druckenmiller, jeden z nejlepších globálních makroobchodníků v historii, vyprávěl o tom, jak přišel o miliardy, když se v roce 2000 pustil do dlouhého obchodu s technologickými akciemi a o nějakou tu hodinu propásl vrchol bubliny.

I když věděl, že to neměl dělat, a mnohokrát si říkal, aby od nákupu upustil, nakonec se dostal do emocionální pasti strachu z promeškání. (FOMO – vystihuje pocit, který mnoho retailových obchodníků pociťuje v souvislosti s obavou z promeškání příležitosti). Byl to prostě jen normální lidský impuls. Skutečnost je taková, že k takovým chybám, které jsou vyvolány emocemi, dochází časti a nikdo z nich není vyňat.

Další častou chybou, které se zkušení obchodníci dopouštějí, je časování trhu. Dobré a důsledné načasování trhu je jednou z nejobtížnějších věcí. 

Trh je velká chaotická věc, která zejména v krátkodobém horizontu může být neklidná. Jim Rogers, další slavný úspěšný globální makroinvestor, se nestydí přiznat, že je velmi špatný v načasování trhu, a přestože se jeho fundamentální názory často ukázaly jako správné, právě načasování ho připravilo o peníze. 

Jak vidíte na těchto dvou příkladech neuvěřitelně dobrých obchodníků, chyby budou stále součástí vaší obchodní kariéry bez ohledu na to, jak dobří jste nebo kolik znalostí či zkušeností máte. Záležet bude na tom, jak rychle své chyby rozpoznáte a jak dobře je zvládnete a poučíte se z nich.