Sentiment trhu a jak ho využít

SSI neboli tržní sentiment je poměr mezi kupujícími a prodávajícími, který se v současné době na trhu vytvořil. Může být reprezentován jako procento počtu obchodů nebo jejich lotů. Upozorňuji, že již uzavřené obchody nemají na tento ukazatel vliv. 

Co vlastně ukazuje SSI? 
Jak jsem již zmínil na začátku tohoto článku, SSI ukazuje procento kupujících a prodávajících. 

Ale jací jsou to kupující a prodávající? 

Koneckonců víme, že každý obchod na Forexu zahrnuje dva účastníky. Pokud nakupujete, pak vám někdo jiný prodává. Jak se tedy v tomto případě může poměr kupujících a prodávajících lišit od poměru 50:50? Jde o to, že poměr pozic, o kterém hovoříme, je poměr mezi maloobchodními obchodníky (retail obchodníci). To znamená, že počet komerčních a profesionálních účastníků (jak říkáme „velcí kluci“) je z tohoto ukazatele vyloučen. 

Jak jsou tedy od sebe odděleni maloobchodní a profesionální účastníci? Většina zdrojů poměru pozic dostupných na internetu jsou makléři a služby, které se zabývají výhradně drobnými retailovými obchodníky. Lze také říci, že souhrnná pozice institucionálních hráčů odráží pozice retailových obchodníků. Na tomto tvrzení je založena myšlenka obchodování pomocí poměru pozic. 

Prakticky to tedy znamená, že obchodováním v opačném směru než „většina retailu“ automaticky obchodujete stejným směrem jako profesionální účastníci trhu. A ti jsou podle statistik mnohem úspěšnější než retailoví obchodníci. 

Pro Forex neexistuje žádné centralizované místo, takže odkud se bere nálada na trhu? 

Přesně tak, Forex je mimoburzovní trh. Proto neexistuje jednotný zdroj poměru pozic pro celý trh Forex. 
Obvykle velcí makléři fungují jako zdroj SSI, protože mají přístup ke své vlastní klientské základně. Kromě toho mají údaje o činnosti obchodníků k dispozici také projekty, které poskytují služby monitorování účtů nebo kopírování obchodů. 

Mohou zprostředkovatelé manipulovat s daty? 
Většina z nás obchodníků je vůči makléřům nedůvěřivá. Je tedy přirozené, že pociťují určité obavy z toho, že makléři manipulují s údaji o poměru pozic ve snaze uvést drobné obchodníky v omyl. 
Zdá se tedy, že je obtížné získat na tuto otázku jednoznačnou odpověď. 

Při analýze několika zdrojů si všimneme určité korelace mezi jejich údaji. Pokud je korelace u některého dodavatele inverzní nebo není vůbec, naznačuje to možný podvod. Na takové případy jsme zatím ale nenarazili. 

Hraje tedy trh přímo proti davu? 
Ne. Trh nemá za cíl, aby dav prohrál. Prohra je v tomto případě spíše vedlejším efektem jiných akcí. 

Každému velkému hráči, který otevírá pozici, je jedno, kdo bude protistranou jeho obchodu – jiný velký hráč nebo skupina malých spekulantů. Velký hráč si především stanoví cíl, kterým je dosažení určitého zisku nebo získání lepšího kurzu. Velkému hráči je také jedno, jací účastníci vystupují jako protistrany – zda vyhrávají, nebo prohrávají. Velký hráč to vnímá jako likviditu potřebnou k tomu, aby mohl plně realizovat svůj obchod. 
Ano, na trhu existují pasti, manipulace a další triky, ale ty jsou zaměřeny na všechny účastníky. Koneckonců, nikdo vás nenutí, abyste se chytili na návnadu, že? 

Dav tedy kolektivně prohrává, protože: 
• má méně informací; 
• je naprosto chaotický (nemá žádnou vážnější nárazovou sílu, která by umožnila prolomení úrovně); 
• porušuje řízení rizik; 
• stává se při obchodování obětí emocí. 

Mějte na paměti, že trh nikdy nejedná konkrétně proti vám. Na trhu jednají všichni proti všem. Jediné, co se děje, je to, že máte mnohem méně příležitostí. Drobný obchodník je mezi všemi účastníky trhu jako sociálně nechráněná část populace, proto s největší pravděpodobností utrpí z různých důvodů ztráty. 

Závěr 
SSI a nástroje na něm postavené jsou poměrně účinný ukazatel a jeho použití v obchodování je docela rozumné. Tedy pokud jej srovnáme s klasickými technickými indikátory. Přinejmenším ukazuje, co se na trhu skutečně děje. 

Využíváte SSI pro své obchodování?